torsdag 23 juli 2009

Civilstånd- skild!

Det är så märkligt att jag om jag begär ut ett personbevis idag, åtta år efter att jag skilde mig så står jag fortfarande som skild i civilstånd...
Vem bryr sig?
Nu har jag varit sambo i flera år, förlovad och bebis påväg- men fortfarande "skild".
Samhället vill tvinga mig in i ett nytt äktenskap för att jag ska bli av med "loser"- stämpeln. Det är enda sättet.
Varför kan vi inte modernisera oss och låta den som inte längre är gift vara "ogift"?
För den mer nyfikne finns alltid historiken ändå kvar, datum för giftermål och skilsmässa...
Om nu detta är så intressant så undrar jag: Varför radar vi inte upp alla partners vi haft i personbeviset? Tillfälliga och långvariga relationer uppdelade på en höger och vänsterskala beroende på öppenhet och en uppdelning i mer eller mindre kärleksfulla relationer i fallande ordning.
När jag satt i Lagutskottet i riksdagen tog jag upp detta märkliga fenomen men fortfarande lever traditionen från medeltiden kvar...
Man kan tycka att det är en bagatell och en oviktig fråga- men tänk att mig stör det och jag kan tänka mig att det är än mer kränkande för den som lever i en kultur där man ABSOLUT INTE borde skilja sig och där kanske familj, vänner och församling ändå ständigt påminner personen om dess misslyckande.

Inga kommentarer: