måndag 28 september 2009

Ovärdig äldrevård ger ny kvinnofälla!

Publicerad på www.newsmill.se : 2009-08-07

Allt mer har jag börjat fundera över hur det ska bli när eller om min och min sambos mamma blir äldre och kanske behöver vård och stöd i sitt boende. Med tanke på den ovärdiga vård som erbjuds våra äldre, som arbetat hårt hela livet och betalat skatt, och till helt oskäliga avgifter för den omsorg de kan behöva inser jag att vi nog måste lösa "äldreomsorgen" själva.

Jag har pratat med så många, framförallt kvinnor, som vid sidan av sitt eget arbete också tar hand om sina föräldrar och i vissa fall syskon som behöver stöd i hemmet. De lagar deras mat, tvättar och städar, pysslar om och får kämpa för att deras anhöriga ska bli sedda av vården och tagna på allvar. T o m medicinsk utbildning verkar krävas numera för att man ska hålla koll på att läkare inte förskriver/ordinerar fel eller för mycket. Med ständigt dåligt samvete försöker dessa kvinnor att klara vården när samhället sviker. Värst sitter de i kläm som inte har så starka anhöriga.

Om jag själv har tur är jag stark nog att finnas där för svärmor och mor om de behöver. När min pappa blev sjuk i cancer vårdade min mamma honom helt själv hemma. Ingen verkade bry sig hur det gick för dem eller hur de klarade sin ekonomi. Ingen erbjöd samtalsstöd till varken mor eller far- trots att de levde så nära döden och pappa hade mycket ångest. Jag mådde så illa över att jag själv inte orkade vara där mer. Med många olika högkostnadsskydd blev kostnaderna skyhöga, ingen samordning finns mellan de olika "högkostnadsskydden" - det bara låter tryggt och bra.

Vi luras att tro att vi har ett socialt skyddsnät som vi mer eller mindre villigt betalar skatt till. Vi vill att våra äldre och våra barn ska få det de behöver, vi vill vara solidariska med sjuka och svaga och helst också ha råd att ta ett världsansvar... Men vart går alla pengarna? Inte går de till vård och omsorg i alla fall, inte till dem som verkligen behöver och nu när ekonomin bromsar då skärs det ivrigt på de gamla. Och de sjuka. Det städas inte ens ordentligt på sjukhusen och livsfarliga bakterier sprids runt om på våra äldreboenden och vårdavdelningar. Idag har äldreomsorgspersonalen knappt ens tid att förklara hur lite tid de har för de hjälpbehövande. Omtanken och omsorgen är borta, förvaringen är ett faktum och de gamla känner sig som belastningar på samhället.
Detta är så sjukt! Sjukare än svininfluensan och mer svinigt än namnet! Så, nu funderar jag över hur det ska bli för våra älskade föräldrar, bäst vore att ha råd med ett stort hus eller ett par extra små hus på tomten, såsom man hade det förr. "Undantaget". Det är inte idealiskt för samhällsekonomin att var och en ordnar egen äldreomsorg, det är inte idealiskt att självständigheten läggs i malpåse för våra äldre men det är en betydligt bättre lösning än att hänvisas till den moderna tidens "ättestupa" - dö i ensamhet och isolering med smaklös mat i plastförpackning och en drös med mediciner som kan ta kål på vilken ung människa som helst!

Inga kommentarer: