torsdag 6 september 2007

Folkpartiets landsmöte 2007

Snart ska jag ge mig iväg till Västerås där folkpartiets landsmöte äger rum i dagarna 4. Förrutom att välja ny partiledare ska ombuden ta ställning till en massa motioner och partistyrelsens förslag till hantering av dessa. Några av motionerna är mina.

Jag har motionerat om de äldres situation (främst de äldres psykiska hälsa)och samtidigt om den viktiga emotionella kompetensen hos omsorgspersonalen, som ständigt tas för given och underskattas. Med i denna motion finns också kravet på att talsvars-servicen alltid måste ha ett alternativ, en människa som svarar i andra änden när man ringer. (Om detta finns på denna blogg en egen artikel)

Vidare har jag tillsammans med kollegan Bengt Eliasson motionerat om säkerhetstänkandet i vården, att det alltid kan ske misstag när människor är inblandade,men att det inte ska vara sjuksköterskan eller läkaren som hängs ut utan systemet som ifrågasätts istället. Flyget fungerar så redan idag och det skulle öka tryggheten för både patienter och personal om motsvarande fick gälla i vården.

Sedan har jag motionerat om nollvision för självmord, en fråga som jag drivit länge och med gott resultat. Visionen ska ses som ett inriktningsmål, där flera aktörer håller visionen levande och samverkar för att rädda fler liv. Samhället kan inte sitta passivt när nästan 1 500 människoliv förloras varje år. Var och en av dessa förlorade medmänniskor har också nära och kära som både fått lida före och efter att deras kära tagit sitt liv. Jag vet att nollvisionen är viktig, inte bara för dem som mår dåligt psykiskt utan även för dem som kämpar för att orka leva vidare när de mist någon. Det alla säger som jag mött är "Jag vill inte att detta ska drabba någon mer! Vi måste alla hjälpas åt att se, höra och bekräfta varandra. Den som mår riktigt dåligt psykiskt måste få professionell vård och inte nekas hjälp eller få vänta i kö"

Jag har också motionerat om att folkpartiet i sitt partiprogram bör ställa sig positiva till en utveckling av barnomsorgen så att "normal" öppettid/arbetstid inte inte får låsningseffekter. Idag är det få kommuner som erbjuder barnomsorg på andra tider än kontorstider, samtidigt går samhället mot fler dygnetsrunt-serviceyrken och inom flera yrken är arbetstiderna oftast utanför kontorstid, tex gäller detta för kulturarbetare och vårdpersonal m fl. Tänk om våra äldreboenden skulle stänga 17.30 på kvällarna?!

Min sista motion handlar om att jag tycker att en ny partisång vore kul. Jag vill inte sjunga "We shall overcome" eller "Bättre och bättre dag för dag" när vi får lust att sjunga tillsammans, vilket f ö händer oftare än partistyrelsen verkar vilja medge. Egentligen tycker jag att vi borde ha flera partisånger eftersom sång skapar glädje, samhörighet och kreativitet. Ett gott skratt förlänger dessutom livet, brukar man ju säga, och om min sång får någon att le har jag alltså vunnit oavsett landsmötesbeslut.

Inga kommentarer: