måndag 21 april 2008

Vård Av sjuk Förälder- bra förslag!

Läste precis att Moderatkvinnorna föreslår att man ska kunna få ersättning när man är hemma för Vård av sjuk förälder såsom man får ersättning för att vara hemma för vård av sjukt barn.

Det låter i mina öron utmärkt!

Men jag skulle även vilja ha ett Vårdnadsbidrag för vård av sjuk partner/äkta hälft! Jag vet så många män och kvinnor som ser sin ekonomi rasa när de blir anhörigvårdare. Det är inte bara en heltidssysselsättning, det kan ofta vara ett dygnet-runt arbete.

När min mamma vårdade min cancersjuke pappa hemma skulle hon få ett bidrag för det på
ca 3 800 kr från kommunen. Jag vet att ersättningen varierar från kommun till kommun och att salem (där vi bor) är jämfört med andra kommuner generösa, men tänk er själva att klara sig själv, boende, mediciner, sjukbesök, färdtjänst, all vård, mat, sin partner mm på denna summa!
Ungefär blir det en dyngsersättning på 100 kr. Med tanke på att en sjukhusvårdplats kostar i snitt 2000 kr borde även detta sk vårdbidrag kunna höjas till en mer rimlig nivå.

Socialbidrag då tänker ni? Nej, det bär många emot att "be om" socailbidrag, det känns som en allmosa såsom fattighuset. Varför inte uppvärdera denna samhällstjänst istället, de insatser som sker från anhöriga är ju ovärderliga!

Min mammas lösning blev att gå i förtidspension med den lägre pension det ger för henne för resten av hennes liv. Det tycker jag känns som ett snyggt tack efter ett långt strävsamt liv!

Inga kommentarer: